Muutama vuosikymmen sitten katselimme Renny Harlinin elokuvia tarkkaillen mahdollisia viittauksia Suomeen, bongattiin Suomen lippuja, Suunnon kompassia, Finlandia-vodkaa ja suomalaista musiikkia sekä ruokaa.
Maailmalla viittaukset ohjaajan syntyperään jäivät varmasti suurimmalta osalta katsojista huomaamatta mutta moni suomalainen tunsi pientä ylpeyttä kotimaasta ponnistaneesta kuuluisuudesta. Sen myötä elokuvien maailma on muuttunut rajusti eivätkä näkyvillä olevat tuotteet ole vain ohjaajan tervehdyksiä kotimaahan.
Tuotesijoittelulla maksetaan iso osa yhä kalliimmiksi käyvien elokuvien kuluista, 10 vuotta vanhat erikoistehosteet näyttävät monissa jättielokuvissa nykyisin tökeröiltä, joten kehityksen perässä pysyminen alalla tarkoittaa myös varteenotettavaa budjettia.
Kellot ja tietotekniikka
Elokuvia seuraava on varmasti huomannut kasvava tuotesijoittelun määrän. Joitakin vuosia sitten kohtauksissa esiintyvät kellot ja puhelimet pistivät silmään ja saattoivat myös ärsyttää, mutta nykyisin ne ovat luonnollinen osa elokuvia. On jopa luonnollista että taustalla vilahtelee yritysten logoja, uusimpia älypuhelimia zoomataan huolella ja erilaisten laitteiden merkit erottuvat selvästi.
Tuotesijoittelu on noussut sen verran tärkeään rooliin, että niistä on menty jopa lakitupaan. Eniten tuotesijoittelua käytetään tietotekniikan alalla, sillä uusimmat laitteet kiehtovat katsojia ja ne sopivat hyvin niin toiminnallisiin kuin myös tulevaisuutta käsitteleviin elokuviin.
Kannettavat puhelimet olivat varmasti ensimmäisiä laajempaa huomiota saaneita elokuviin sijoiteltuja tuotteita. Vuosien aikana elokuvissa on nähty monenlaista kuten Tom Hanksin Tuuliajolla leffan Wilson-pallo, Transformersin Chevrolet-autot ja Paluu tulevaisuuteen elokuvassa juotu Pepsicola. Tuotesijoittelun lisääntyminen tarkoittaa sitä että markkinointikeinona sen on oltava toimiva tapa.
Kotisohvalta ostoksille
Mainonnan vaikutus on kiistaton vaikka moni sen haluaakin kieltää. Uusimmassa James Bondissa nähty puhelinmalli tai lastenelokuvasta johdetut lelut saavat usein alkunsa leffan katsomisesta. Nykyisin elokuvia katsotaan erilaisten palvelimien kautta myös kotona joten siirtyminen nettiin ostoksille suoraan sohvalta on helppoa ja Disneyn hahmonuket ja uusin puhelinmalli päätyvät ostoskoriin helposti.
Sivustolta Furniturebox.fi voi tilata vaikka uuden sohvan, jos alla oleva vanha tuntuu kulahtaneelta leffapenkiltä. Elokuvamaailmaan levinnyt liiketoiminta tuottaa katsojille yhä suuremman budjetin elokuvia ja antaa mahdollisuuden tuottaa, jos vain sopimuksista päästään yhteisymmärrykseen.
Monet suuret yritykset etsivätkin jatkuvasti yhteistyökumppaneita elokuvamaailmasta, sillä suosituimmat elokuvat tavoittavat miljoonia ihmisiä eri maissa. Kun ensi kerralla katsot elokuvaa, seuraa monta tuotetta tai yrityksen logoa löydät elokuvasta.